14

Å holde seg i form under graviditeten

Hei! Jeg vet med erfaring at selv om en har vært en skikkelig fysisk og flink energibombe på treningssenteret, og plutselig blir gravid med kvalme og trette dager, så kan motivasjonen fort svikte helt. Dette skjedde med meg i hvertfall! Jeg trente hver eneste dag, to ganger til dagen faktisk, fordi jeg liker å kjenne meg i god form, at det svir i kroppen, OG fordi det er en terapi for det psykiske. Det ble mindre og mindre trening, og til slutt sluttet jeg å gå på treningssenteret og treningstimene, og holdt meg heller til gåturer med kjæresten og hunden. I andre trimester forsatte jeg med gåturer og den slags aktivitet for å holde det litt med vedlike, og i siste trimester har jeg startet opp med gravidtrening i tillegg, noe jeg er veldig fornøyd med og som gir meg mye glede.

Når jenta er kommet til verden og det har roet seg litt i hjemmet, så ønsker jeg å få brukt trilleturer som en glede for oss, og samtidig som en mosjons trening for meg :) Håper at kroppen min ikke trenger ekstra lang tid etter fødselen, før den er klar for trening. Skal bli godt å få kroppen alene med tanke på trening, energi, motivasjon og alt som hører til. Håper å få begynt med hjemmetrening når jeg skal være hjemme med henne i ett år. Handler nok litt om hva jeg vil prioritere når jeg har muligheten. Vaske, rydde eller trene en halvtime? Hehe :)

I dag var jeg på gravidtreningen, som er hver tirsdag, hvor vi labber en halvtime i bygda og har en siste halvtime med styrketrening. Lærer også forskjellige øvelser en kan gjøre hjemme for å trene bekkenet, magemuskler, lår osv av fysioterapaut. Det er naturlig nok ikke noen hardtrening, men jeg kan kjenne meg godt varm og også lemster etter timen om jeg trener godt med styrke, spesielt i armer og lår. Er kjempe glad for at de har en slik gruppe her i bygda, og det er koselig å være i lag med de andre jentene som venter baby. Jeg syntes det er viktig og godt å holde meg i fysisk aktivitet, så lenge jeg kan klare det hvertfall, fordi det er viktig for meg selv psykisk, kroppen min fysisk og alt det positive det gjør med barnet i magen.

Nå er jeg veldig interessert i trening generelt, både å holde meg i fysisk form og lese meg til fakta feks, så er jo helt induviduelt hva en foretrekker under sitt svangerskap med tanke på interesser og slikt å :) Jeg dømmer ingen. Har mine egne meninger om MIN kropp og MINE tanker rundt MITT svangerskap ;) Og er selvfølgelig ikke alle gravide som klarer å trene pga store plager og lite energi! Jeg kan ikke løpe \ gå hurtig, da jeg får kraftige kynnere og må stoppe opp for å klare å puste! Lytte til kroppen er i hvertfall det viktigste, og litt mosjon er bedre enn ingen!

#mammablogg #trening #svangerskap #baby #tanker #meninger #gravid


Å, som jeg savner hardtreningen hver dag! Blir nok en stund til jeg kan trene like hardt og bygge muskler igjen :p

Holder du deg i fysisk aktivitet under graviditeten?

Er du med på treningsgruppe for gravide eller lignende?



Lillenetten

03.09.2013 klokka 17:29
Jeg var aktiv i begynnelsen av svangerskapet. Men etter uke 25-26 ca har jeg hatt en del ubehagelige kynnere. De kom når jeg var i aktivitet og ga seg når jeg tok det rolig. :p

Så nå på slutten har jeg tatt det ganske rolig :)

caroline S

03.09.2013 klokka 17:44
Eg var veldig flink heilt i begynnelsen av graviditeten, då eg gjekk på treningssenter. Men etterkvart når trøttheten, kvalmen og betennelse i halebeinet kom dabba det litt av :P

I andre trimester var formen igrunn veldig bra, og eg gjekk masse på tur + litt styrke.

Men no i siste trimester har eg omtrent ikkje vært i fysisk aktivitet anna enn rolige gåturer, pga rygg- og bekkenplagene..Dette syns eg er kjempedumt, i og med at eg hadde et sterkt ønske om å væra aktiv gjennom heile graviditeten! ;)

Noke som hjelper på er at eg har vært veldig flink i forhold til å ha et sunt kosthold gjennom heile graviditeten! :)

Maiken Espensen

03.09.2013 klokka 19:01
Sitter med godteriskåla å leser dette med dårlig samvittighet...

imiri91

03.09.2013 klokka 19:24
Så flink du er! Skulle ønske jeg var flink også...sitter for det meste på rompa..eneste "trimmen" jeg får, er når jeg gjør husarbeid! Burde virkelig få til en tur om dagen MINST...skjemmes><' Men med bekkenløsning er det ikke så lett å motivere seg heller, selv om det ikke akkurat blir bedre av å sitte stille hele dagene... Vi har ikke sånn gravidtrening her jeg bor, men jeg kunne absolutt tenkt meg gravidsvømming da dette ikke påvirker bekken og ledd..men neida, her er det bare offentlig svømming for alle, å det gidder jeg virkelig IKKE.. :P

Charlotte

03.09.2013 klokka 20:31
Så flink du er =) Ingenting er bedre, dumt du ikke kan holde så godt på maten, mn det står nok bra til med prinsessa =)

Jogget selv i dag, jeg holdt på å tisse på meg hele tiden =O hehe

Silje Margrethe

03.09.2013 klokka 20:34
Jeg trener ikke like mye lengre lenger etter jeg ble gravid pga hyperemesis, og sliter med og holde på nok væske og næring til og fungere i hverdagen og ikke blir dehydrert og ta det med ro har vært et viktig tema for meg. Bare det blir bedre, blei det rundt uke 25 sist så blir det bedre med treningen!

Signe Veronika

03.09.2013 klokka 22:53
Takker for det :) Ja mente ikke at jeg ikke spiser, hehe, bare mindre porsjoner og flere :) Ikke plass til 4 knekkebrød og melk feks til frokost, da blir jeg sittende å gulpe, bedre å dele opp måltidene ;) Åja, jordmor skryter hele tiden av både Meg og jenta, så hun stortrives <3 Så flink! Det kan jeg tro på, haha, jeg får bare kynnere av å jogge eller gå fort :p

Signe Veronika

03.09.2013 klokka 22:54
Ja det skjønner jeg godt! Må en holde seg i ro, så er ikke trening noen alternativ ;)

Signe Veronika

03.09.2013 klokka 22:56
Takk! :) Hehe, nei men det trenger da ikke være for lite, vi er jo alle forskjellige :) Å har man store plager, så er det klart at det blir mindre trening! Ja det virker morro, men ikke offentlig, så ser den! haha ;)

Signe Veronika

03.09.2013 klokka 22:57
Hehe, offda, alle skal jo kunne unne seg noe godt! :D Så lenge det ikke spises for 10 personer :p

Signe Veronika

03.09.2013 klokka 22:59
Så bra med kostholdet! :) Det betyr mye :) Det skjønner jeg. Får fort kraftige kynnere, så her hører jeg på kroppen hele tiden :) Å holder jeg meg i aktivitet og spiser normalt, så blir jeg automatisk mye gladere og positiv :)

Signe Veronika

03.09.2013 klokka 23:01
Så bra :) Ja har kraftige kynnere visst jeg går fort eller løper, så må alltids lytte til kroppen :)

tonekan

01.10.2013 klokka 23:16
Det har ikke blitt så mye trening som jeg skulle ønske. Men har gått en del turer og trener nå styrke med fysioterapaut to ganger i uken :) Nå er det bare seks uker igjen til termin så er fornøyd med det, men er akkurat som deg, gleder meg helt sykt til trilleturer og hardtrening uten smerter og ubehag :) Lykke til videre :)

Signe Veronika

02.10.2013 klokka 08:07
tonekan: Så bra! Det hørtes jo kjempe fint ut :)
Nei, graviditeten tar på mer enn jeg trodde, så da tenker jeg at jeg får heller slappe av nå og kose meg den siste tiden som er igjen. Kommer en tid etter også hvor jeg heller kan fokusere nøyere på trening og kosthold :)

Årh ja, det hadde vært fint å komme i gang med noe som gir resultater både fysisk og psykisk :D Men tar nok en stund før kroppen klarer det, og skal jo være hjemme med henne 1 år, så får ta trilleturer og hjemmetrening når det funker i første omgang :) Tenkte å prøve ut litt treningsprogrammer å se på tven og trene på matte når jeg er klar, fint å være rett med jentungen mens en trener ;)

Skriv en ny kommentar

hits